Munkatársaink
Kezdődött a Hewlett-Packard LaserJet II sorozatú nyomtatókkal, amelyeket a bitmap karakterek átdefiniálásával sikerült rávezetnünk a helyes itthoni viselkedésre. Az Adobe Postscript (és az Apple Laserwriter) konkurenciájaként a HP-nál is megjelent a karakterek skálázhatósága, a nyomtató elvált a klasszikus nyomdai eljárások szimulálásától. Korábban minden egyes méretben le kellett gyártani a fontot, vagyis csak abban a méretben lehetett a fontot használni, amelyben megtervezték-megvalósították (ahogy a nyomdában is ott volt a betűszekrényben). A skálázhatóság azt jelentette, hogy fontonként immár egy dizájn, egy elektronikus állomány (karakterenként egy körvonaldefiníció) volt, és a kimeneti eszközök (nyomtató, display, RIP stb.) szoftveres eljárással jelenítették meg a különféle méreteket. A nyomtatást illetően a nálunk elterjedt olcsó és jó minőségű HP lézernyomtatók az Agfa Intellifont technológiáját használták. A Gidatában megtaláltuk annak a módját, hogyan lehet a skálázható karakterdefiníciókat úgy módosítani, hogy az összes magyar ékezetes betű nyomtatható legyen, beleértve a hungarumlautosakat is. A HPLHUN termékünk volt az első a piacon, amely a HP II (bitmap) és HP III (skálázható) lézernyomtatók magyarítását végezte, támogatva mind a kvázi magyar szabvány előtti szabvány CWI (hú, micsoda idők) és az MS DOS 5-tel elterjedő PC-852-es és az ISO-8859 Latin 2-es kódkészletet. A jogszerű keretek biztosítása érdekében licence-szerződést kötöttünk az Agfa Compugraphics céggel, az Intellifontok jogtulajdonosával, amelynek keretében a teljes magyarított Intellifont családot forgalmaztuk Magyarországon. Ez volt az első lépés az AGFA kapcsolatban, és a ma már az ITC-t is birtokló Agfa-Monotype a legjelentősebb kereskedelmi partnerünk. (Semmi sincs örökké, a Monotype azóta újra önálló, sőt, időközben a Linotype-ot is maga alá gyűrte, a FontShop-ról, MyFonts-ról és egyebekről nem is beszélve...). Az Agfa kapcsolatból születtek a sikeres Discovery és Desktop TrueType készletek, amelyek felett azóta eljárt az idő, így opentype formátumban kínáljuk újra a csomagokat.
A következő állomás a HP 4-es nyomtatók megjelenése volt, amelyben már gyárilag ott ültek a beépített skálázható magyar ékezetes betűk, csak nem lehetett őket előcsalni a HP által szállított driverrel. Ezen segített a HP4HUN, amely a beépített fontok TrueType ekvivalenseit is magyarította, így a képernyőn is ugyanazt lehetett látni, mint ami a nyomtatón megjelent.
1994-ben a kelet-európai piacra lépett a nagy múltú hamburgi URW cég, ahol a maga nemében egyedülálló vállalkozást vittek sikerre, közel kétezer postscript fontot készítettek nem egyszerűen kiváló minőségben, hanem a piac igényeinek megfelelően az Apple CE (Central European), illetve a Microsoft Windows EE (Eastern European) szabványa szerint. 1995-ben viszonteladói, 2001-ben exkluzív meghatalmazotti szerződést kötöttünk.
1996-ban megszereztük a legnagyobb fontgyűjtemény, az Agfa Creative Alliance hazai licencelését lehetővé tevő viszonteladó jogosultságot. 2004-ben az Agfa felszámolta a font üzletágat, így közvetlenül az önállóságát visszanyert Monotype Imaging-gel állapodtunk meg (pontosabban az angliai leányvállalattal), mi képviseljük őket Magyarországon, és az újabb akvizicióknak hála, immár az ITC, Linotype és FontShop fontokkal is közvetlenül tudunk szolgálni.
1998-ban szerződést kötöttünk az International Typefounders (ITF) koalícióval, amelynek keretében Közép Európában először hozhattunk létre lokális "unlocking-center"-t, ami azt jelentette, hogy a vevő kódolt cédét kapott és alkalmankénti fontrendeléseihez a kódot immár közvetlenül cégünktől kapta. Ezeken a cédéken több mint 50 kisebb betűgyártó műhely (Emigre, The Font Bureau, House Industries, ITC/Fontek, P-22, T-26, Red Rooster, Lanston, Garagefonts, Fountain, Mecanorma, Christian Schwartz stb.) termékei voltak. Az ITF-kapcsolat nyomán hoztuk létre a Gidata Font Klubot, a klubtagoknak kedvezményes vásárlási lehetőségeket kínálva. 2003-ban az onlájn vásárlások elterjedésével az alapítók idejétmúltnak ítélték ezt a módszert és felbomlott a koalíció. A független gyártókkal azonban nem szakadt meg a kapcsolatunk.
1995-től a sindelfingeni stethos GmbH vonalkód megoldásait árultuk. A hardver elemek forgalmazása 2002-től a HP Magyarország érdekkörébe került. 2005 elején az URW is megjelent a vonalkód fontokkal, természetesen megtalálhatók kínálatunkban a Barcode Master keresztplatformos cédéi.
2004-ben megalapítottuk a Magyar Betű Társaságot, amelynek elsődleges célja a kortárs betűtervezők összefogása volt. A Ráday Könyvesház kezdeményezésére 2009-től programjaink nyilvánosak, a Betű-Csütörtök Csoport szervezésében évente 6-7 alkalommal szakmai beszélgetéseket tartunk, amelyeken minden érdeklődőt szívesen látunk.
A hazai szakirodalom szűkössége, alapvető információs hiányok, a fogalmi tisztázatlanságok, a betű-történeti félreértések, félreértelmezések, digitalizálási hiányosságok arra indítottak, hogy 2009-ben megalapítsuk a Typográfiai Intézetet, amelynek elsőrendű célja ezeknek a problémáknak a feldolgozása.
Tipográfiai stúdiót is üzemeltetünk, elsősorban társadalomtudományi kiadványokat készítünk (a táblázatok, grafikonok, egyenletek az erősségeink), valamint logókat tervezünk. Saját könyvkiadót tartunk fenn.
A korrekt piaci magatartáson túl - amit partnereinktől is elvárunk - a kezdetektől a vevői elégedettség biztosítása és a szerzői jogok tiszteletben tartása vezérelte tevékenységünket. Ebben a piaci szegmensben szokatlanul örök garanciát vállalunk az általunk átalakított fontokra. Tehetjük ezt bátran azért, mert szakmai tapasztalatunk és a használt kiváló eszközök a legtöbb esetben megóvnak minket a meglepetésektől, minőségbiztosítási rendszerünk pedig a technológiai folyamatok biztonságát szabályozza.
Ha Önt érdekli tevékenységünk, kíváncsi az általunk használt eszközökre, technikákra, készséggel állunk rendelkezésre.
|