Kezdődött 1990-ben, a Hewlett-Packard LaserJet II sorozatú nyomtatókkal, amelyeket a bitmap karakterek átdefiniálásával sikerült rávezetnünk a helyes itthoni viselkedésre. Az Adobe Postscript (és az Apple Laserwriter) konkurenciájaként a HP-nál is megjelent a karakterek skálázhatósága, a nyomtató elvált a klasszikus nyomdai eljárások szimulálásától. Korábban minden egyes méretben le kellett gyártani a fontot, vagyis csak abban a méretben lehetett a fontot használni, amelyben megtervezték-megvalósították (ahogy a nyomdában is ott volt a betűszekrényben). A skálázhatóság azt jelentette, hogy fontonként immár egy dizájn, egy elektronikus állomány (karakterenként egy körvonaldefiníció) volt, és a kimeneti eszközök (nyomtató, display, RIP stb.) szoftveres eljárással jelenítették meg a különféle méreteket. A nyomtatást illetően a nálunk elterjedt olcsó és jó minőségű HP lézernyomtatók az Agfa Intellifont technológiáját használták. A Gidatában megtaláltuk annak a módját, hogyan lehet a skálázható karakterdefiníciókat úgy módosítani, hogy az összes magyar ékezetes betű nyomtatható legyen, beleértve a hungarumlautosakat is. A HPLHUN termékünk volt az első a piacon, amely a HP II (bitmap) és HP III (skálázható) lézernyomtatók magyarítását végezte, támogatva mind a kvázi magyar szabvány előtti szabvány CWI (hú, micsoda idők) és az MS DOS 5-tel elterjedő PC-852-es és az ISO-8859 Latin 2-es kódkészletet. A jogszerű keretek biztosítása érdekében licence-szerződést kötöttünk az Agfa Compugraphics céggel, az Intellifontok jogtulajdonosával, amelynek keretében a teljes magyarított Intellifont családot forgalmaztuk Magyarországon. Ez volt az első lépés az AGFA kapcsolatban, és a ma már az ITC-t is birtokló Agfa-Monotype a legjelentősebb kereskedelmi partnerünk. (Semmi sincs örökké, a Monotype azóta újra önálló, sőt, időközben a Linotype-ot is maga alá gyűrte, a FontShop-ról, MyFonts-ról és egyebekről nem is beszélve...). Az Agfa kapcsolatból születtek a sikeres Discovery és Desktop TrueType készletek, amelyek felett azóta eljárt az idő, így opentype formátumban kínáljuk újra a csomagokat.
A következő állomás a HP 4-es nyomtatók megjelenése volt, amelyben már gyárilag ott ültek a beépített skálázható magyar ékezetes betűk, csak nem lehetett őket előcsalni a HP által szállított driverrel. Ezen segített a HP4HUN, amely a beépített fontok TrueType ekvivalenseit is magyarította, így a képernyőn is ugyanazt lehetett látni, mint ami a nyomtatón megjelent.
1994-ben a kelet-európai piacra lépett a nagy múltú hamburgi URW cég, ahol a maga nemében egyedülálló vállalkozást vittek sikerre, közel kétezer postscript fontot készítettek nem egyszerűen kiváló minőségben, hanem a piac igényeinek megfelelően az Apple CE (Central European), illetve a Microsoft Windows EE (Eastern European) szabványa szerint. 1995-ben viszonteladói, 2001-ben exkluzív meghatalmazotti szerződést kötöttünk.
1996-ban megszereztük a legnagyobb fontgyűjtemény, az Agfa Creative Alliance hazai licencelését lehetővé tevő viszonteladó jogosultságot. 2004-ben az Agfa felszámolta a font üzletágat, így közvetlenül az önállóságát visszanyert Monotype Imaging-gel állapodtunk meg (pontosabban az angliai leányvállalattal), mi képviseljük őket Magyarországon, és az újabb akvizicióknak hála, immár az ITC, Linotype és FontShop fontokkal is közvetlenül tudunk szolgálni.
1998-ban szerződést kötöttünk az International Typefounders (ITF) koalícióval, amelynek keretében Közép Európában először hozhattunk létre lokális "unlocking-center"-t, ami azt jelentette, hogy a vevő kódolt cédét kapott és alkalmankénti fontrendeléseihez a kódot immár közvetlenül cégünktől kapta. Ezeken a cédéken több mint 50 kisebb betűgyártó műhely (Emigre, The Font Bureau, House Industries, ITC/Fontek, P-22, T-26, Red Rooster, Lanston, Garagefonts, Fountain, Mecanorma, Christian Schwartz stb.) termékei voltak. Az ITF-kapcsolat nyomán hoztuk létre a Gidata Font Klubot, a klubtagoknak kedvezményes vásárlási lehetőségeket kínálva. 2003-ban az onlájn vásárlások elterjedésével az alapítók idejétmúltnak ítélték ezt a módszert és felbomlott a koalíció. A független gyártókkal azonban nem szakadt meg a kapcsolatunk.
1995-től a sindelfingeni stethos GmbH vonalkód megoldásait árultuk. A hardver elemek forgalmazása 2002-től a HP Magyarország érdekkörébe került. 2005 elején az URW is megjelent a vonalkód fontokkal, természetesen megtalálhatók kínálatunkban a Barcode Master keresztplatformos cédéi.
2003-tól áruljuk a font szerkesztő szoftverek piacvezetője, a FontLab különféle termékeit.
2004-ben megalapítottuk a Magyar Betű Társaságot, amelynek elsődleges célja a kortárs betűtervezők összefogása volt. A Ráday Könyvesház kezdeményezésére 2009-től programjaink nyilvánosak, a Betű-Csütörtök Csoport szervezésében évente 6-7 alkalommal szakmai beszélgetéseket tartunk, amelyeken minden érdeklődőt szívesen látunk.
A hazai szakirodalom szűkössége, alapvető információs hiányok, a fogalmi tisztázatlanságok, a betű-történeti félreértések, félreértelmezések, digitalizálási hiányosságok arra indítottak, hogy 2009-ben megalapítsuk a Typográfiai Intézetet, amelynek elsőrendű célja ezeknek a problémáknak a feldolgozása.
Tipográfiai stúdiót is üzemeltetünk, elsősorban társadalomtudományi kiadványokat készítünk (a táblázatok, grafikonok, egyenletek az erősségeink), valamint logókat tervezünk. Saját könyvkiadót tartunk fenn.
A korrekt piaci magatartáson túl - amit partnereinktől is elvárunk - a kezdetektől a vevői elégedettség biztosítása és a szerzői jogok tiszteletben tartása vezérelte tevékenységünket. Ebben a piaci szegmensben szokatlanul örök garanciát vállalunk az általunk átalakított fontokra. Tehetjük ezt bátran azért, mert szakmai tapasztalatunk és a használt kiváló eszközök a legtöbb esetben megóvnak minket a meglepetésektől, minőségbiztosítási rendszerünk pedig a technológiai folyamatok biztonságát szabályozza.
Ha Önt érdekli tevékenységünk, kíváncsi az általunk használt eszközökre, technikákra, készséggel állunk rendelkezésre.


Munkatársaink



Kocsis Lilla
tipográfus, szerkesztő




Kraviánszky Júlia
fotó auditor, pr szakértő




Kravjánszki Róbert
type director


Copyright © font.hu. A jogok, azok... jogok.